Úvod
V minulom roku bolo našou prioritou
vypracovať a zaviesť do praxe nový zákon o výchove a vzdelávaní, teraz
vstupujeme do ďalšej etapy reformného procesu.K ročníkom v ktorých sa už
vyučuje podľa školských vzdelávacích programov pribudnú tento rok druhý
a šiesty ročník základných škôl a materské školy. Dlhodobým zámerom naďalej
ostávajú nastavené zmeny a skvalitňovanie výchovno
-vzdelávacieho procesu, ktoré by sa malo odzrkadliť najmä v dosahovaní
lepších výsledkov našich žiakov.
Čoraz aktuálnejšou a naliehavejšou
sa stáva aj otázka čitateľskej a matematickej
gramotnosti. Mladých ľudí by sme sa mali snažiť pripraviť na to aby sa
vedeli vyrovnať s nárokmi, ktoré
na nich kladie spoločnosť založená na vedomostiach a súčasne v nich
zvedavosť a tvorivé myslenie. Aj tieto požiadavky nás nútia
k vytvoreniu nového obsahu vzdelávania vedomostí
a zručností. Nový školský vzdelávací program vytvoril priestor pre širokú
ponuku vzdelávacích príležitostí pre deti a žiakov a zároveň poskytuje väčší
priestor na uplatnenie tvorivosti učiteľov.
Reforma odpovedá predovšetkým na
slabé stránky nášho vzdelávania. Preto chceme skvalitniť prípravu detí
a žiakov v oblasti cudzích jazykov či informačných
technológií tak, aby im škola otvárala dvere aj na
európsky trh práce. Výzva učiť deti pre život rezonuje
v našej spoločnosti od schválenia národného programu
Milénium. Jeho zámerom je rozvíjať u detí a žiakov
komunikačné a personálne schopnosti , schopnosť tvorivo a kriticky riešiť
problémy , pracovať s modernými informačnými technológiami , formovať
občiansku spoločnosť.
Obsahová reforma regionálneho
školstva je postavená na princípe : menej bifľovania,
menej memorovania –viac fantázie a tvorivosti v škole. Aj tieto zmeny musia
byť rovnako užitočné ako tie, ktoré boli naštartované v oblasti organizácie
a financovania regionálneho školstva pred rokmi.
Pozitívnu odozvu na našej škole má projekt Otvorená škola.
Brána našej školy sa po skončení vyučovania
nezatvára, ale zostáva otvorená pre deti a mládež ,či už ide o záujmovú
činnosť, športovanie, alebo o možnosť pracovať s počítačom.
Monitor 9- nový spôsob skúšania vedomostí našich deviatakov
hlásiacich sa na stredné školy hodnotíme ako
spravodlivejší a objektívnejší.
Úlohy a ciele, ktoré si kladieme v školskom roku 2009/2010,
budú náročné. Budeme ich plniť čo najsvedomitejšie, pretože zodpovedáme za
výchovu a vzdelanie zverených žiakov. Vytvoríme dobré podmienky pre kvalitnú
pedagogickú prácu. Vo vyučovacom procese budeme dôraznejšie presadzovať
humanizáciu , viac sa zameriame na výchovu k hrdosti na vlastný národ.
Vytvoríme lepšie podmienky na rozvoj schopností a zručností žiakov, rozvoj
medziľudských vzťahov a tolerancie v demokratickej spoločnosti. Školské
i mimoškolské podujatia využijeme na zlepšenie spolupráce s rodičmi, radou
školy, obecnými úradmi a ďalšími výchovnými inštitúciami. Naša škola patrí
do siete škôl podporujúcich zdravie a preto aj z tohto
dôvodu bude školská i mimoškolská činnosť zameraná na zdravý spôsob života.
HLAVNÉ CIELE
ŠKOLY
Výchova a vzdelávanie v základnej škole sa uskutočňuje
s účinnosťou od 1. septembra 2009 v 1.,2.
a 5.,6. ročníku
podľa výchovno-vzdelávacích programov nasledovne :
a/ štátny
vzdelávací program, ktorý vymedzuje povinný obsah výchovy
a vzdelávania v škole
b/
školský vzdelávací program, ktorý je základným dokumentom školy,
podľa ktorého sa uskutočňuje
výchova
a vzdelávanie v našej škole
Školský
vzdelávací program umožní posilniť autonómiu školy a vytvorí priestor na
uskutočnenie výchovy a vzdelávania
podľa
špecifického zamerania školy .
Školský
vzdelávací program našej školy nesie názov Regionálna škola – Poznaj
svoje
okolie.
Vychádzajúc
z Pedagogicko-organizačných pokynov MŠ SR
na školský rok
2009/2010,
školského vzdelávacieho programu, analýzy práce školy v školskom roku
2009/2010 si vytyčuje škola nasledovné ciele :
1/
Uplatňovaním progresívnych metód a foriem práce
skvalitniť výchovno-
vzdelávací proces a zvýšiť vedomostnú
úroveň žiakov
2/
Zvýšiť účinnosť výchovného pôsobenia na žiakov v oblasti správania ,
národného povedomia , vzťahu k prírode ...
3/
Podporovať a umožňovať rešpektovanie názorov žiakov a ich účasti vo
všetkých oblastiach ,ktoré sa ich v rámci školy dotýkajú,
sprístupňovať všetkým žiakom informácie
a poradenskú službu v oblasti
vzdelávania a odbornej prípravy na povolanie ,
prijímať také opatrenia na zabezpečenie disciplíny v škole ,
ktoré sú
zlučiteľné s ľudskou dôstojnosťou žiaka.
4/
Výchovu k ľudským právam v triede a škole
usmerňovať tak, aby sa
stala integrálnou súčasťou celoživotného
procesu podpory a ochrany
ľudských práv , aby podporila hodnotu človeka
ako ľudského jedinca
a rozvoj medziľudských vzťahov
v demokratickej spoločnosti
5/
Zabezpečovať vzdelanie v základných poznatkoch
v oblasti detského
zdravia a výživy . Podieľať sa na plnení úloh vyplývajúcich
z Národné-
ho programu podpory zdravia , najmä v súvislosti
s realizáciou projektu
„Škola podporujúca zdravie „ , zdravého spôsobu života,
duševného zdra-
via , prevencie užívania
návykových látok , projektov zdravej výživy,
prevencie stresu a pod.
6/
Systematicky zvyšovať pedagogické spôsobilosti pracovníkov , najmä
v oblasti metodiky výchovno-vzdelávacej práce
a vzťahu učiteľ–žiak
7/
Zlepšovať a modernizovať materiálno-technickú základňu školy ,
podľa možností vybavovať školu pomôckami zefektívňujúcimi
celý výchovno-vzdelávací proces.
8/ Zvyšovať právne vedomie svojich
zamestnancov pravidelným oboznamovaním
s platnými právnymi predpismi.
T: celý šk.
rok Z:
vedenie školy
všetci pedag. zamestnanci
9/ Podporovať činnosť
športových krúžkov vo voľnom čase, zvýšiť telesnú
aktivitu aj pre chronicky choré
deti, sprístupniť ihriská na školskom dvore po
vyučovaní aj cez víkendy.
10/ Podporovať vzdelávanie v rámci „
Eko dni jar“, „ Eko
dni jeseň“, navštevovanie
enviromentálnych
výstav, podujatí a múzeí deťmi a žiakmi škôl, realizovanie
projektov „ Zelená nádej“ na celoživotné
vzdelávanie v oblasti práce
s hendikepovanými deťmi
11/ Enviromentálnu
výchovu ako prierezovú tému Štátneho vzdelávacieho programu
implementovať do obsahu
jednotlivých učebných predmetov v Školskom vzdelávacom
programe
12/ Realizovať konzultačno-
poradenské služby pre rodičov detí a žiakov zamerané na
zlepšenie ich štýlu výchovy
a starostlivosti o deti s vývinovými poruchami –
s poruchami aktivity a pozornosti
a vývinovými poruchami učenia a zabezpečovať
kvalitnú kooperáciu školy a rodiny
